First day, Holland

Jag startade resan kvart över fem i morse när jag gick upp och åt frukost hos mormor o morfar. Mamma hämtade mig halv sex för att köra mig ner till stationen. Vid sex tiden kom jag fram till Skurup där Peter slirar in och backar tillbaka för att kasta in mitt bagage. Nu är vi på väg mot kastrup. Resan tar ungefär fyrtio minuter och vi kommer fram till en för dagen rätt så tom kastruphall. Vi gick mot vårt incheckningsställe och lämnade in vårt bagage. När vi gjort det var det dags för tullen vilket betydde att här och inte längre fick anhöriga följa med. Vi sa hejdå till Peter och Jill och fortsatte upp mot tullen. Allt gick verkligen smärtfritt och det enda som gick "fel" var att vi satte oss på C enheten eftersom det inte hade kommit upp en gate när vi kom in. Efter en stund visades dock A17 så vi fick ju snällt traska vidare.. Läste YstadsAllehanda och försöka klura ut Sudoku och korsord. Tio över 8 startade boardingen och vi satt på plats inne på flyget vid halv 9. Heeeelt smärtfritt (ganska imponerad).

Väl på flyget börjar vi läsa instruktionerna för om något skulle hända. Sätter även musik i öronen och iphone på flygläge och frågar om Mysan vill ha en av hörlurarna. Visste att hon var flygrädd och JA, det var hon. Men det gick finfint och vi kom fram. Riktigt lättsam flygning enligt mig :) JAg höll på o somna för det var så skönt och läste Tara för att inte hamna i det tillståndet och lämna My helt ensam. När vi kom fram så hämtade vi ut bagaget, som kom direkt. HELT PERFEKT. Stefan satt även och väntade på oss direkt när vi kom ut från "bagage claim". Vi gav honom en kram och började vår väg mot bilen. Haha, tog faktiskt ett tag innan vi hittade men tillslut så :). (skam den som ger sig.. )Vi började vår färd mot Almelo som innehar ca 90 000 personer, inklusive många turkar, marockaner och indier som inte är registrerade. Dock har de inga problem med dem, som Stefan uttryckte att vi har i exempelvis, Malmö.

Under den en och en halv timmes långa bilfärden somnade både jag o my. skönt.. Tillslut kom vi iallafall fram till Almelo där vi bor på ett hotell som är ett gammalt fängelse. Riktigt coolt. Man bor i de olika cellerna som naturligtvis är toppmoderna och helt omgjorda. Eftersom Mats har varit här så trodde han att det skulle bli ett problem då vi inte hade en dörr på toaletten. De vill att de ska ha samma känsla som från fängelset. Men när vi kom så höll de på att göra den nya dörren. Låg fullt med sågspån utanför och vi fick sitta och vänta i en halvtimme för att få rummet. Dock var det inte klart då heller så vi bestämde oss för att ta vår lunch sålänge. Vi åt på Nielz och det blev en toast med brie och tomat. Inte jättegott men blev någonting i magen inför vår utflykt iallafall.

Så efter lunchen var det dags för Excursion och vi skulle hinna med alla tio fotbollsklubbar som finns i Almelo. Allt från sämsta ligan till bästa. Under utflykten fick vi även se det mentalsjukhus som bovarna kommer till mellan fängelset och arbetstillfället de får på de ställe som Stefan jobbar på. Vi fick även se det nya fängelset som var helt grått och omringat med en stor betongmur. Dessutom fick vi se en lägenhetslänga där Stefan berättade att en tjej hade dödat sin pojkvän med en hammare förra veckan. Almelo har ungefär tio mord per år och det finns sämre områden och bättre. Vi har fotograferat alla klubbar och deras stadiumuppbyggnader. Det är helt annorlunda än Sverige. Nästan alla har en liten publikstadium, ungefär som den i Tomelilla. Dessuom har det även en canteen där de kan dricka öl, läsk eller något varmt samt titta på fotboll på tvn. HELT UNDERBART. Det är som en liten fotbollspub på idrottsplatsen där de har anställda som jobbar i baren. Som idag var det öppet på BWOs canteen till kl elva eftersom PSV eidenhoven spelade. På fredag och lördagar är det öppet till kl ett. Det är faktiskt ett väldigt bra sätt att samanföra föräldrarna i ett lag. De sitter o väntar på barnen, tar en kaffe och snackar.

En klubb som mest hade turkiska medlemmar har en tränare som heter Manuel Sancez Torres som har spelat i Valencia och Twendte. Han har lyckats ta sitt lag från division 4 till 2 på två år. Enligt Stefan är det tränarens förtjänst. Nästan alla "idrottsplatser" hade minst 3 planer och en hade upp till femton inkl konstgräs. Samt golfbanor och tennisbanor. Det var den rikaste klubben dock och de hade tillochmed en stickersbok med ALLA 1700 medlemmar som går att köpa. Det fanns finare och mindre fina klubbar. En klubb var ghetto o en var zigenarklubb och det var där exempelvis de mordet hade ägt rum. Den sista klubben vi var på var FC Herakles och de är den bästa klubben i Almelo. De spelar i första divisionen och har en fet stadum, ungefär som Malmös gamla. (BILDER KOMMMER SEEEN)

Efter vår utflykt blev det middag. Endast jag o mysan! Vi åt pasta på pizzeria Capri. Mycket mysig restaurang. Men vi låg lite efter i schemat eftersom vi var där kl fyra och då var det stängt eftersom de inte öppnad förrän fem. Så vi fick snällt gå och titta lite i affärerna. Kl kvart i fem stod vi utanför och väntade, väntade och väntade. Till slut blev vi insläppta och vi beställde snabbt vad vi skulle ha. Kvart i sex var vi klara igen och traskade tillbaka till hotellet. Vi bytade om och försökt få igång internetet. Nu skulle vi iväg på träning med killarna, A1 (vilket betyder de bästa laget i ungdomslagen typ). Enligt tränaren som förörigt var grym så är detta laget ganska bra. Jag och My gjorde ett bra träningspass och de vill komma o kollar på vår vänskapsmatch imorgon när vi ska spela för BWO girls mot BWO veteraner som är (elva st tommy) avdankade spelare. När vi kom hem igen vid 2215 frös vi röven av oss och vi duschade efter varandra. Nu sitter vi här och njuuuuuter!!! Allt är upphängt eftersom det började spöregna när vi hade tränat i en timme. Dessutom handlade vi efter lunchen i en mataffär och införskaffade lite baugetter med mjukost och så till efter träningen och jag sprang upp till frukostrummet för att sno en kniv ^^. hihi. Nu dicker jag coca cola och äter en clementin och det blir strax bingen efter detta inlägg.

Sammanfattningsvis. En väldigt tröttsam och jobbig första dag eftersom vi nu snart har varit uppe 19 timmar. uuuuh. Träningen med killar var väldigt utmanande och sjukt rolig. Jag uppskattade verkligen det även om vi var rätt nervösa innan.. killarna var ju rätt stora..  men vi klarade det och det var ju huvudsaken. Dessutom sa tränaren att han var mycket nöjd till Stefan och vi fick rätt så bra lovord. - vill ni spela för oss på söndag : P ?

nätttiiiiii and love all from Holland.